W 2013 r. po Śląsku będzie jeździć 35 samorządowych składów

przez admin

Samorząd województwa śląskiego posiada już 4 nowoczesne Flirty Stadlera. W październiku rozpocznie się dostawa pierwszych Elfów wyprodukowanych przez bydgoską PESĘ, z partii ośmiu pojazdów zakupionych przez region. Władze zapowiadają kolejne przetargi. W 2013 r. na śląskich torach ma jeździć 35 samorządowych pociągów.

 Janusz Pogoda, kierownik referatu transportu kolejowego z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego (fot. Rynek Kolejowy) Janusz Pogoda, kierownik referatu transportu kolejowego z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego (fot. Rynek Kolejowy)

4 Flirty zakupiono w 2008 r. w ramach środków z Regionalnego Programu Operacyjnego. Na Śląsk przyjadą już wkrótce także Elfy z PESY – pierwsze dwie sztuki mają zostać przekazane w październiku tego roku, kolejne dwie w listopadzie, następne dwa pojazdy w grudniu, a po jednym ezecie w kwietniu i maju 2011 r. Plany województwa mówią także o zakupie w latach 2010-2013 10 zmodernizowanych ezetów oraz o dostawie w 2012 r. jednego nowoczesnego elektrycznego zestawu trakcyjnego. Zapowiadane są także przetargi na zakup 6 nowych ezetów dwuczłonowych (zakup w latach 2011 – 2013) oraz kolejnych 6 pociągów (planowany czas zakupu to 2012 r., w ramach POIiŚ 2007-2013, obecnie czynione są starania o umieszczenie projektu na liście projektów indywidualnych).

– W roku 2013, czyli w niedalekiej perspektywie czasowej, po śląskich torach będzie jeździć 25 nowoczesnych składów i 10 zmodernizowanych pociągów, z silnikami asynchronicznymi, co pozwoli nam podwyższyć ich maksymalną prędkość – powiedział Janusz Pogoda, kierownik referatu transportu kolejowego z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego podczas debaty zorganizowanej przez „Rynek Kolejowy”, poświęconej transportowi szynowemu na Śląsku.

Jak stwierdził Pogoda, utworzenie przez władze województwa samorządowych Kolei Śląskich, ma na celu poprawę jakości świadczonych usług. Jak tłumaczy, ma do tego dojść poprzez preferowanie przewozów realizowanych nowoczesnym taborem o niskiej energochłonności, koordynację oferty przewozowej realizowanej przez różne środki transportowe, wdrożenie monitoringu jakości świadczonych usług, sukcesywny rozwój sieci Punktów Obsługi Pasażerów oraz automatów biletowych oraz wspieranie działań operatorów zmierzających do poprawy bezpieczeństwa pasażerów.

– Na pewno nie będzie rywalizacji z Przewozami Regionalnymi na zasadzie takiej, że będziemy mieli osobne bilety, że będzie ostra walka. Będziemy uzupełniać ofertę, zwiększać liczbę połączeń i poprawiać ofertę dla klienta. Chcemy uruchamiać szybkie pociągi, o dobrych parametrach – podkreślił Pogoda. – Dzięki stworzeniu Kolei Śląskich, będziemy mogli organizować przewozy według własnej koncepcji i zlecać usługi bezporzetargowo. Umożliwi to szczegółowe wyliczenie faktycznych dochodów i kosztów. W Przewozach Regionalnych, których jesteśmy współwłaścicielem, nie jesteśmy w stanie kontrolować tego w 100 proc. – podkreślił samorządowiec.

Koleje Śląskie mają zadebiutować na linii 101/102 Gliwice – Częstochowa, w relacjach Gliwice – Zawiercie, Gliwice – Katowice, Katowice – Zawiercie, Katowice – Częstochowa. Jak zapowiada Urząd Marszałkowski, docelowo do obsługi tych połączeń ma zostać skierowany najnowszy tabor regiony – Flirty, Elfy oraz zmodernizowane EN57. – Zapewniając komfort, bezpieczeństwo i punktualność, jesteśmy w stanie dokonać zmiany społecznej – więcej osób będzie korzystać z transportu kolejowego – zakończył Janusz Pogoda.

(źródło: mg, Rynek Kolejowy, 8 września 2010)