Andrzej Wach, prezes PKP o programie naprawczym PKP Intecity
– Zarząd finalizuje program naprawczy. Zakłada on, poza konieczną restrukturyzacją kosztów, poprawę efektywności – każdy produkt musi mieć zrównoważone przychody z kosztami. Jak wiadomo, przewozy pasażerskie nie są rentowne w całej Europie, nie tylko w Polsce. Różnicę pomiędzy kosztami (plus marża przewoźnika) a mniejszymi przychodami (po uwzględnieniu przychodów ze sprzedanych biletów) pokrywa organizator przewozów. W Polsce jest nim minister infrastruktury i szesnastu marszałków wojewódzkich, którzy ze środków publicznych dofinansowują te przewozy – powiedział portalowi wnp.pl Andrzej Wach.
Jak podkreślił prezes PKP, proces naprawczy oparty jest na prostej zasadzie, że świadczone usługi muszą się w pełni bilansować. – A zatem z jednej strony należy zabiegać o większe dofinansowanie do połączeń realizowanych w oparciu o umowę z organizatorem, z drugiej racjonalizować koszty – w żadnym razie nie zapominając o pasażerach, bo wpływy z biletów to przecież istotny element tego rachunku. PKP Intercity już zresztą ograniczyło liczbę pociągów, aby dostosować koszty do przychodów – mówi Andrzej Wach.