Struk: Jest zgoda na podział PR

przez admin

– Musimy przestać milczeć i bać się związków zawodowych – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Mieczysław Struk. Marszałek województwa pomorskiego potwierdził informacje o tym, że marszałkowie zgodzili się na podział Przewozów Regionalnych.

 Fot. Rynek Kolejowy Fot. Rynek Kolejowy

– Potwierdzam. Podczas konwentu marszałkowie zgodzili się, że podział Przewozów Regionalnych jest konieczny – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Mieczysław Struk. – Wydzielony został zespół pod kierunkiem woj. Śląskiego. Przygotuje on jeden lub kilka wariantów przekształcenia PR wraz z oceną wszystkich konsekwencji. Zostanie przeprowadzona analiza SWOT, więc będziemy znali wszystkie blaski i cienie przekształceń – powiedział Struk.

– Właśnie teraz jest czas na to, żeby zainteresowane województwa decydowały, czy chcą tworzyć własne spółki, jak województw Śląskie i Wielkopolskie, czy też wspólne dla kilku województw. Województwo pomorskie prowadzi rozmowy z województwami kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim i jest bardzo możliwe, że się dogadamy. Nie zdecydowaliśmy jeszcze, czy będziemy tworzyć nowego wizję w oparciu o skm, czy o nowego przewoźnika – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Struk.

– Ja jestem przekonany, że zmiany są niezbędne. Żadna restrukturyzacja nie zmieni sytuacji Przewozów Regionalnych. Obecnie marszałkowie mają w istocie iluzoryczny wpływ na spółkę, mimo że są jej właścicielami – uważa marszałek woj. pomorskiego. – Rozmawiałem z pozostałymi marszałkami o jeszcze jednej koncepcji przekształceń. Zaproponowałem, że można nie rozbijać Przewozów Regionalnych, a przekształcić je w spółkę taborową wszystkich województw – proponuje Struk. Jak miałaby działać taka spółka?

– Tabor Przewozów Regionalnych byłby dzierżawiony przewoźnikom wojewódzkim. Spółka PR zachowałaby majątek, dzięki czemu utrzymalibyśmy wiarygodność wobec wierzycieli, oraz uniknęlibyśmy kłopotów przy podziale majątku i długów Przewozów Regionalnych pomiędzy 16 podmiotów – powiedział Struk. Czy byłby to także sposób na to, by długi nie obciążały przewoźników? – Jak najbardziej. Dodatkowo moglibyśmy utrzymywać pewne korzyści, które uzgodniliśmy z ministrem infrastruktury Cezarym Grabarczykiem przy usamorządowieniu PR, łącznie z realizacją zakupu taboru z POIiŚ – przyznał Mieczysław Struk. – Zakupy nowego taboru byłyby uzależnione od wiarygodności finansowej takiej spółki – dodał.

Otwarte stanowisko marszałków w sprawie podziału Przewozów Regionalnych to nowość. „Rynek Kolejowy” informował już w połowie września, że podział spółki się zbliża, jednak marszałkowie nie chcieli rozmawiać o prowadzonych pracach – Musimy przestać milczeć i bać się reakcji związków zawodowych. Zmiany są konieczne – tłumaczy teraz Struk. Czy w przekształceniu PR, w tym rozmowach ze związkowcami pomoże Ministerstwo Infrastruktury? – Obecny na konwencie wiceminister Massel nie składał żadnych deklaracji, i na pewno wstrzyma się z tym do zaprzysiężenia nowego rządu. Ale ministerstwo chce nam pomóc – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Mieczysław Struk.

Źródło – Rynek Kolejowy