PKP Intercity coraz mniej przyjazne pracownikom
13 grudnia br. odbyło się ostatnie w 2010 r. posiedzenie Rady Branżowej Intercity Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP. Gościem spotkania był prezes spółki PKP Intercity Grzegorz Mędza, a tematyka oscylowała głównie wokół problemów prowadzonej w spółce restrukturyzacji (i jej warunków), redukcji zatrudnienia (pracowników z wieloletnim stażem na kolei i osób na umowach na czas określony) oraz prowadzonych w zakładach spółki przez związki należące do Federacji sporów zbiorowych o podwyżki płac zasadniczych dla pracowników przewoźnika. Prezes PKP Intercity poinformował, że 1 kwartał 2010 r. spółka zakończyła stratą w wysokości 100 mln złotych, co było przyczyną wdrożenia działań restrukturyzacyjnych. Zdaniem prezesa, PKP Intercity ma przerosty zasobowe w dziedzinie taboru, zapleczy i pracowników – i na tych obszarach skupiają się redukcje restrukturyzacyjne. Dodatkowe zadłużenie bankowe, mimo dochodowego 2 i 3 kwartału bieżącego roku, utrudnia poprawianie jakości usług a także uniemożliwia prowadzenie polityki inwestycyjnej w tabor oraz podwyżki dla pracowników. Związkowcy zarzucili prezesowi, że porozumienia między związkami zawodowymi z Zarządem spółki nie mają przełożenia na zakładach pracy, że mimo trudnej sytuacji finansowej firmy i mówieniu o potrzebie zwolnienia 2000 pracowników zatrudnia się 5 wiceprezesa – Philipa Winstona Turnera, związanego z ponadnarodowymi instytucjami finansowo-bankowymi Rothschild i JP Morgan – a także nieprzygotowane zmiany w rozkładzie jazdy pociągów powodują dalsze niszczenie opinii o kolejach w Polsce i narażają pracowników kolei na zrozumiałą złość i rozgoryczenie podróżnych. Podjęto także temat rozrostu administracji w centrali spółki przy jednoczesnych brakach kadrowych wśród rewidentów i elektromonterów, likwidacji kas biletowych a także niejasnych zapisów w systemie premiowania. Pytano o rozmowy w sprawie zmniejszenia kosztów dostępu do infrastruktury, roli spółki Dworzec Polski i opłaty dworcowej a także o szeroko rozpowszechnione informacje o zakupie pociągów Pendolino bez tzw. wychylnego pudła. Rada Branżowa Intercity podtrzymała swoje decyzje z poprzedniego posiedzenia w sprawie wchodzenia zakładowych organizacji związkowych w spory zbiorowe z pracodawcami w temacie podwyżek wynagrodzenia dla pracowników. Rosnące koszty utrzymania i życia społeczeństwa (w tym kolejarskich rodzin) wymagają wliczania podwyżek wynagrodzenia jako kosztów koniecznych prowadzenia działalności przez spółkę a płace pracownicze nie mogą być elementem redukcji w ramach procesu restrukturyzacji. Źródło – Federacja ZZP PKP