Mieszkańcy Żywiecczyzny chcą połączeń dalekobieżnych

przez admin
Komitet Mieszkańców Stacja Żywiecczyzna (KMSŻ) zwrócił się do władz spółki PKP Intercity oraz Przewozów Regionalnych o rozważanie wydłużenia wybranych połączeń TLK i interREGIO do Żywca i Zwardonia. Jak argumentują Mariusz Bury, sołtys Zwardonia oraz Andrzej Krempel, koordynator komitetu, chodzi o lepsze skomunikowanie Żywiecczyzny z Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem.

Członkowie komitetu proponują w piśmie adresowanym do Małgorzaty Kuczewskiej-Łaski, prezes Przewozów Regionalnych, by pociąg iR „Mickiewicz” nr 74112/74113 relacji Poznań – Gliwice – Katowice – Bielsko-Biała w soboty jechał znacznie dalej – przez Żywiec, Jeleśnię i Suchą Beskidzką aż do Zakopanego. Podobnie iR „Mickiewicz” nr 47120/47121 relacji Bielsko-Biała – Katowice – Gliwice – Poznań w niedzielę miałby według propozycji miłośników kolei rozpoczynać bieg nie w Bielsku-Białej, lecz w Zakopanem i następnie jechać przez Jeleśnię i Żywiec do Poznania.

W przypadku pociąg iR „Skrzyczne” nr 14120/14121 Łuków – Warszawa – Katowice – Bielsko-Biała, który kursuje obecnie w piątki i przyjeżdża do stacji Bielsko-Biała Główna do końca maja o 23.32, a od czerwca o 22.55, członkowie komitetu proponują jego przedłużenie do stacji Żywiec lub Zwardoń. Podobnie pociąg IR „Skrzyczne” nr 41120/41121 Bielsko-Biała – Katowice – Warszawa – Łuków (kursuje aktualnie w niedziele i do końca maja odjeżdża z Bielska o 17.54, a od czerwca o 13.50) według propozycji KMSŻ miałby rozpoczynać bieg w Żywcu lub Zwardoniu.

Pasjonaci kolei z Żywiecczyzny proponują także rozważenie przez Przewozy Regionalne wydłużenia relacji pociągu iR „Szyndzielnia” kursującego pomiędzy Wrocławiem a Bielskiem-Białą (przez Rybnik) do Żywca lub Zwardonia (w wybrane dni tygodnia – w piątek i sobotę do Żywca/Zwardonia, w sobotę i niedzielę z Żywca/Zwardonia).

Z kolei w piśmie skierowanym do Janusza Malinowskiego, prezesa spółki PKP Intercity, członkowie KMSŻ wnoszą o rozważenie uruchomienia połączeń TLK do Zwardonia i ewentualnie przedłużenie ich do Bratysławy przez Czadcę i Żylinę. Miłośnicy kolei proponują, by pociąg TLK nr 53202 Gdynia – Warszawa – Bielsko-Biała – Wadowice – Zakopane, który obecnie przyjeżdża do Bielsko-Białej o 7.08, prowadził grupę wagonów w relacji Bielsko-Biała – Żywiec – Rajcza – Zwardoń/Bratysława. W drodze powrotnej, grupa wagonów z Bratysławy lub Zwardonia byłaby doczepiana do pociągu TLK nr 35202 Zakopane – Wadowice – Bielsko-Biała – Warszawa – Gdynia (obecnie pociąg ten przyjeżdża do stacji Bielsko-Biała Główna o 21.15 i odjeżdża o 21.55).

Jak podkreśla Andrzej Bury i Mariusz Krempel, dzięki temu Żywiecczyzna zyskałaby bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawą i Gdańskiem. Dodatkowo Gdańsk, Warszawa, Katowice i Bielsko-Biała uzyskałyby bezpośrednie połączenie z Żyliną i Bratysławą. Poza tym członkowie komitetu postulują uruchomienie pociągu TLK Szczecin/Poznań/Wrocław – Zakopane przez Bielsko-Białą, Żywiec i Suchą Beskidzką.

źródło: Rynek Kolejowy