Matusiewicz: Przewozy Regionalne próbują wywrzeć na nas nacisk
– Plany Przewozów Regionalnych dotyczące likwidacji 100 pociągów w województwie to próba wywarcia nacisku na Zarząd Województwa Śląskiego, aby zwiększył planowane dofinansowanie regionalnych przewozów pasażerskich z ok. 110 do 160 mln zł – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Adam Matusiewicz, marszałek województwa śląskiego.
– Takie działania to próba usprawiedliwienia braku wizji w organizacji przewozów, pasywności w zarządzaniu Przewozami Regionalnymi. Wzrost kosztów, spadek przychodów, wzrost deficytu i pogarszająca się jakość obsługi pasażerów to główne problemy na które spółka nie znalazła rozwiązania – ocenił Matusiewicz.
– W prowadzonych negocjacjach dotyczących poziomu dofinansowania usług w 2011 roku Urząd Marszałkowski wielokroć bezskutecznie prosił o wyczerpujące informacje dotyczące uzasadnienia wyliczeń. Wskazuje to na brak dobrej woli oraz dużą roszczeniowość przewoźnika a nie uniki Zarządu Województwa, który dysponuje publicznymi pieniędzmi na ten cel – stwierdził śląski marszałek.
– Próba podwyższenia dofinansowania to także ostrzeżenie dla Zarządu Województwa przed zmianami w dotychczasowej polityce organizacji przewozów pasażerskich. W grę wchodzi bowiem uruchomienie przez Samorząd Województwa spółki Koleje Śląskie. Ma ona uzupełniać ofertę dotychczasowego przewoźnika i jednocześnie stanowić konkurencję w zakresie jakości przewozów pasażerów – podkreślił Adam Matusiewicz.
Przewozy Regionalne chcą w 2011 r. od samorządu województwa śląskiego dodatkowych 50 mln zł. Za niespełnienie żądań planują wycofanie ok. 100 pociągów.