Marszałkowie targują się z własną spółką o pieniądze

przez admin

Przewozy Regionalne podpisały kolejną umowę zaliczkową na finansowanie kolejowych połączeń regionalnych

Do grona województw, które zaczęło płacić za realizowane od grudnia przewozy dołączyło warmińsko — mazurskie.

Nowy rozkład jazdy regionalnej kolei wszedł w życie 13 grudnia. Zgodnie z przepisami, umowy na finansowanie przewozów powinny zostać podpisane z 15 województwami do listopada (Mazowsze ma swoją spółkę realizująca kolejowe przewozy pasażerskie — Koleje Mazowieckie). Z powodu braku zapewnienia finansowania, spółka już od początku roku generuje straty. A musi spłacać zaległe długi.

— Jak do tej pory mamy gwarancje finansowania pociągów w województwie Opolskim, małopolskim, zachodniopomorskim, pomorskim i częściowo w podlaskim — mówi Piotr Olszewski, rzecznik spółki Przewozy Regionalne. Podlasie podpisało na razie dwie z trzech umów, które mają zostać zawarte na 2010 rok.

Jak mówi Tomasz Moraczewski, prezes Przewozów Regionalnych w tym roku dotacja marszałków mają pokryć 100 proc. deficytu pociągów, tak by spółka nie zakończyła roku wynikiem poniżej zera. Wynegocjowane na 2010 rok dopłaty są więc wyższe od tych, jakie przekazywali marszałkowie w ostatnich latach. Władze Opolszczyzny przekażą spółce ponad 31 mln zł, o ok. 8 mln zł więcej niż rok wcześniej,, umowa z Małopolską opiewa na kwotę 69 mln zł — to o ok. 7,4 mln zł więcej niż ta z roku 2009. Województwo Zachodniopomorskie dopłaci w tym roku do kursowania pociągów lokalnych 68,7 mln zł, to aż o 20 mln zł więcej niż w roku ubiegłym.

Rozmowy na temat poziomu dofinansowania na ten rok trwają z marszałkami pozostałych 10 województw. Pięciu z nich zdecydowało się podpisać 3 miesięczne umowy zaliczkowe, co oznacza, że mimo braku umowy właściwej zasilają kasę spółki. Taka sytuacja jest w województwie świętokrzyskim, podkarpackim, wielkopolskim, śląskim i warmińsko — mazurskim.

— Kwoty już przekazywane przez tych marszałków zostaną zaliczone na poczet kwoty ogólnej dotacji na 2010 rok — mówi Piotr Olszewski. Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym zadaniem marszałków jest organizacja i finansowanie kolejowych przewozów regionalnych. Od grudnia 2008 roku są właścicielami spółki Przewozy Regionalne.

Źródło – rp.pl