Wielądek: Należy wspierać PNI, także jeśli chodzi o współpracę z Chińczykami

przez admin

– Nie jest celem ani RBF ani KIG, aby straszyć polski rynek firmami chińskimi – stwierdził podczas konferencji prasowej, poświęconej działaniom podmiotów z China w Polsce Adam Wielądek, wiceprzewodniczący Komitetu Infrastruktury Gospodarczej KIG.

 Adam Wielądek, wiceprzewodniczący Komitetu Infrastruktury Gospodarczej KIG (fot. Rynek Kolejowy) Adam Wielądek, wiceprzewodniczący Komitetu Infrastruktury Gospodarczej KIG (fot. Rynek Kolejowy)

Spotkanie zostało zorganizowane w związku z opublikowaniem przez Railway Business Forum raportu na temat aktywności chińskich podmiotów na polskim rynku transportu szynowego. Adam Wielądek, były minister transportu w rządzie Tadeusza Mazowieckiego, stwierdził, iż zgadza się z większością tez tam postawionych.

– Działamy na rynku otwartym i tworzenie sztucznych barier jest niedopuszczalne. Również, jeśli chodzi o wejście na rynek Chińczyków. Problem polega na tym, że mają to być czyste pieniądze. Nie protestowaliśmy, gdy brali oni udział w przetargach na budowę autostrad. Podobnie było jeśli chodzi o przetarg na lokomotywy dla Kolei Mazowieckich – stwierdził Wielądek.

– Inaczej jest, jeśli chodzi o zakup rynku, a nie wzmocnienie kapitałowe polskiej firmy. Wydaje się, iż przewoźnik nie powinien być stroną w spółce produkującej tabor – powiedział były minister, odnosząc się do planów powołania przez PKP Cargo i partnera chińskiego podmiotu mającego zajmować się montażem wagonów towarowych w Szczecinie.

Jak jednak zaznaczył, KIG nie protestuje przeciwko takiemu postępowaniu operatora. – To jest autonomiczna decyzja PKP Cargo – podkreślił Wielądek. Zapytany o to, czym będzie różnić się wejście kapitału chińskiego w to przedsięwzięcie od np. inwestycji Alstomu czy Bombardiera w polskie firmy, ekspert KIG zwrócił uwagę na różnice wynikające z branży i zakresu działalności. – W przypadku Chorzowa, czy Pafawagu, było to łączenia firm z tej samej ligi. Tutaj z jednej strony jest przewoźnik, z drugiej – producent taboru – podkreślił.

Wielądek zaznaczył, że rząd wspiera projekt powołania montowni chińskich wagonów, a powinien baczniejszą uwagę zwrócić na sytuację np. PNI. – Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury powinno być wspierane. Firma ta jest prywatyzowana, być może należałoby wspierać jej współpracę z podmiotami chińskimi, aby jako taki kooperant mogła ona funkcjonować na rynku europejskim i światowym – stwierdził były minister transportu.

 

 

 

(źródło: mg, Rynek Kolejowy, 4 kwietnia 2011)