SLD proponuje ponowną konsolidację PKP

przez admin

PAP – 07-01-2011 15:34 Ponowną konsolidację PKP oraz przyjęcie rozwiązań podobnych do tych , które obowiązują na kolejach niemieckich proponuje SLD jako receptę na uzdrowienie sytuacji na polskich kolejach. „Tak dalej być nie może, wystarczy kompromitacji kraju. Staliśmy się w Brukseli pośmiewiskiem. Wystarczy poniżania godności polskich kolejarzy. Nie tylko pasażerowie jadą w temperaturze minus pięć stopni, konduktorzy również. Wystarczy lekceważenia obywateli” – mówił w piątek na konferencji prasowej SLD poświęconej sytuacji na kolei europoseł Bogusław Liberadzki. „Nie bądźmy dłużej europejskim dziwolągiem, czerpmy wzory z Deutsche Bahn” – dodał. Sojusz Lewicy Demokratycznej proponuje dla poprawy sytuacji na polskich kolejach: ponowną konsolidację spółek, wydzielonych przed dekadą z PKP, uczynienie z PKP bezpośredniego operatora przewozów oraz oddzielenie od PKP zarządcy infrastruktury kolejowej, a także inwestycje w linie kolejowe ok. 5 mld zł rocznie. Były minister transportu, a dziś eurodeputowany SLD Bogusław Liberadzki powiedział, że Sojusz daje rządowi miesiąc na poprawienie sytuacji, „potem będziemy pytać”. Apelował o ponadpartyjne porozumienie ws. narodowego bezpieczeństwa komunikacyjnego i transportowego. Zarzucił też rządowi, że nie wykorzystuje funduszy europejskich przeznaczonych na kolej. Według Liberadzkiego, skonsolidowana PKP powinna być operatorem przewozów kolejowych, ładunków i osób, być logistykiem kolejowym i multimodalnym, jak to dzieje się w przypadku kolei niemieckich. Jego zdaniem, w PKP powinny ponownie znaleźć się m.in. Intercity, Tanie Linie Kolejowe czy PKP Cargo. Zdaniem Liberadzkiego, zaletami Polski, których nie wykorzystuje, są: sieć kolejowa w środku Europy i prokolejowa polityka UE. Szansą są też unijne pieniądze. „Rząd sprawia wrażanie, że nie zdaje sobie sprawy z wartości i potencjału kolei” – ocenił Liberadzki. Według europosła państwo powinno też dotować przejazdy koleją mniej zamożnym obywatelom. Do wyprowadzenia z zapaści sieci kolejowej – zdaniem Liberadzkiego – konieczne są natychmiastowe inwestycje rzędu 5 mld zł rocznie oraz środki zewnętrzne. „Koleje niemieckie inwestują co roku 132 tys. euro na kilometr linii, my – 4 tys. Bez nakładów nie będzie efektów” – powiedział Liberadzki. „Proces naprawczy będzie długi i kosztowny, ale jest niezbędny” – dodał. „Chcemy, żeby nasza kolej była podobna do niemieckiej, bo to są dodatkowe miejsca pracy, wzrost gospodarczy, lepsza jakość życia obywateli. A Unia Europejska właśnie tak formułuje zadania przed transportem kolejowym” – podkreślił. Liberadzki podkreślił też, że SLD w żaden sposób nie ponosi odpowiedzialności za dzisiejszą sytuację na kolei.