Śląskie: Rozmowy bez efektu. Do Kielc jednak z przesiadkami

przez admin

Od grudnia nie będzie bezpośrednich pociągów Katowice – Kielce. Ostateczne rozmowy pomiędzy śląskim a świętokrzyskim urzędem marszałkowskim nie przyniosły efektów. Poprawa może nastąpić dopiero w lutym lub czerwcu.

  Fot. Patryk Farana  Fot. Patryk Farana

We wtorek w Katowicach odbyło się spotkanie pracowników śląskiego i świętokrzyskiego urzędu marszałkowskiego. Rozmowy miały wypracować porozumienie dotyczące połączeń na trasie Katowice – Kielce. Od grudnia ani Koleje Śląskie ani Przewozy Regionalne nie uruchomią pociągów bezpośrednich pomiędzy tymi miastami. Pomimo protestów pasażerów, polityków i czytelników „Rynku Kolejowego” oba magistraty nie wprowadzą zmian w dotychczasowych założeniach.

Ostateczne rozmowy bez rezultatu

 

W spotkaniu z Wicemarszałkiem Województwa Świętokrzyskiego Grzegorzem Świerczem brak udział marszałek województwa śląskiego Adam Matusiewicz, sekretarz woj. śląskiego  Łukasz Czopik i prezes Kolei Śląskich Marek Worach.

– Niestety do satysfakcjonującego nas porozumienia nie doszliśmy. Przyczyn jest kilka, mianowicie rozkład jazdy Kolei Śląskich jak i Przewozów Regionalnych jest już zamknięty stąd nie ma już możliwości ingerencji w niego. Dodatkowo UMWŚ w Katowicach, za którego nie chciałbym się wypowiadać,  zawarł z  Kolejami Śląskimi umowę, stąd nie może „dołożyć” dodatkowych pociągokilometrów dla ewentualnych połączeń Katowice – Kozłów –Sędziszów – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Mariusz Brzeziński, kierownik oddziału przewozów kolejowych w urzędzie marszałkowskim województwa świętokrzyskiego.

Poprawa w lutym?

Zamknięcie rozkładów jazdy oraz limit przewozowy jaki zawarty jest w umowie Kolei Śląskich z UMWŚ ogranicza obecnie możliwości zmian w ustaleniach dotyczących pociągów Katowice – Kielce. Zmiany możliwe będą dopiero w lutym 2013r.

– Na chwilę obecną jedyne co mogliśmy zrobić to ustalić jakiekolwiek zmiany, które rozwiążą problem kilku przesiadek do maksymalnie jednej. Dlatego od połowy lutego planujemy w ramach korekty zmianę stacji docelowej pociągów uruchamianych z  woj. świętokrzyskiego do Sławkowa na Jaworzno Szczakową przy linii E30, skąd będzie możliwość przesiadki w kierunku Katowic na pociągi spółki Przewozy Regionalne, uruchamiane przez województwo małopolskie – mówi Mariusz Brzeziński.

W oczekiwaniu na 4 peron

Trwa remont peronu 4 katowickiego dworca. Jego udostępnienie umożliwi uruchomienie pociągów Kolei Śląskich do Bukowna dokąd będą dojeżdżały pociągi do Katowic przez Sosnowiec.

– Koleje Śląskie zadeklarowały, że po wyremontowaniu peronu nr 4 w Katowicach i udostępnieniu krawędzi peronowych, uruchomią własny dojazd pociągiem i dodatkowe skomunikowanie w Bukownie. W Bukownie będzie możliwość  przesiadki i dojazdu do Katowic przez Sosnowiec. Na wszystkie powyższe zmiany musi wyrazić jednak zgodę Województwo Małopolskie – tłumaczy Mariusz Brzeziński.

Według deklaracji województwa śląskiego w czerwcowej korekcie rozkładu jazdy możliwe jest uruchomienie bezpośrednich pociągów. Może to nastąpić dopiero po analizie działania przewozów na terenie śląska po przejęciu całej pracy eksploatacyjnej przez Koleje Śląskie oraz pod warunkiem, że województwo małopolskie, które bezpośrednio graniczy z woj. śląskim, dokona wymiany pracy przewozowej pomiędzy stronami.

Źródło – Rynek Kolejowy