Śląskie ogłosi przetarg na przewozy

przez admin

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego zamierza ogłosić w maju przetarg na przewozy kolejowe w latach 2013 – 2015. Pięcioletnia umowa ramowa, w oparciu o którą Przewozy Regionalne wykonują usługi przewozowe obowiązuje jedynie do końca tego roku. Stąd konieczność wszczęcia procedury, która wyłoni nowych wykonawców.

Przetarg ma objąć wszystkie kierunki obsługiwane dziś przez Przewozy Regionalne. Przewoźnik samorządowy wykonuje obecnie ok. 60 proc. wszystkich kolejowych przewozów pasażerskich w regionie. Pozostała część przypada w udziale Kolejom Śląskim.

– Głównym celem planowanego na maj przetargu nieograniczonego na obsługę kolejowych przewozów pasażerskich jest zwiększenie konkurencyjności tego typu usług oraz uelastycznienie rynku – uważa Witold Trólka z biura prasowego UMWŚ. – Zarząd województwa oczekuje, że w ten sposób zostanie otwarty rynek dla innych przewoźników, którzy jakością usług będą konkurować o pasażera – podkreśla.

Zagraniczni operatorzy na Śląsku?
– Liczymy, że do otwartego przetargu staną liczący się gracze na polskim jak i europejskim rynku kolejowym. Śląskie z gęstą siecią połączeń jest atrakcyjnym rynkiem pasażerskim. Rocznie z tego typu usług przewozowych w regionie korzysta ok. 28 mln podróżnych – zaznacza Trólka. – Obecnie Urząd Marszałkowski przygotowuje przetarg. Do czasu jego ogłoszenia nie można informować o pracach nad ustaleniem specyfikacji – wyjaśnia.

Wiadomo jednak, na jakie linie ma zostać rozpisany przetarg. Procedura ma objąć trasy: Częstochowa – Widzów Teklinów – (Radomsko), Katowice – Sławków – (Kozłów, Sędziszów), Częstochowa – Koniecpol – (Kielce), Bielsko-Biała – Kozy Zagroda – (Wadowice), Katowice – Jaworzno Ciężkowice – (Kraków), Katowice – Nowy Bieruń – (Oświęcim), (Oświęcim) – Dankowice – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn, Katowice – Rybnik – Chałupki/Racibórz, Pszczyna – Rybnik – (Kędzierzyn-Koźle),  Chałupki – Racibórz – Kuźnia Raciborska – (Kędzierzyn-Koźle), Gliwice – Bytom, Częstochowa – Cykarzew – (Chorzew Siemkowice), Częstochowa – Lubliniec – Pawonków – (Opole Główne), Gliwice – Pyskowice – Kotulin – (Opole Główne), Katowice – Tarnowskie Góry – Kalety – Krzepice – (Janinów)/Kalety – Lubliniec – Sieraków Śląski – (Kluczbork).

Bez dojazdu do Wisły
Co ciekawe, przetarg nie obejmie linii Gliwice – Katowice – Zawiercie – Częstochowa, Katowice – Wisła Głębce, Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń oraz trasy Szybkiej Kolei Regionalnej (Tychy Miasto – Katowice – Sosnowiec Główny).

– Trasa z Gliwic do Częstochowy jest obecnie obsługiwana przez Koleje Śląskie i taka sytuacja zostanie utrzymana. Od 1 czerwca nasza spółka przejmie również obsługę linii z Katowic do Wisły. Odnośnie Zwardonia i Szybkiej Kolei Regionalnej, analizujemy aktualnie możliwości taborowe Kolei Śląskich. Jeśli okaże się, że damy radę przejąć obsługę tych linii, również i one nie będą uwzględnione w planowanym przetargu – mówi Trólka.

W przetargu nie uwzględniono także linii, na których w minionych latach zawieszono ruch pasażerski. Chodzi o trasy np. Żywiec – Jeleśnia – Sucha Beskidzka, Bielsko-Biała – Cieszyn, Tarnowskie Góry – Kielcza, czy też Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Sosnowiec Maczki – Jaworzno Szczakowa.

Źródło – Kurier Kolejowy , Krzysztof Kuś