Kolejne podejście do prywatyzacji kolei

przez admin

Nowa rządowa strategia dla kolei do 2015 roku, przewiduje możliwość sprzedaży pakietów większościowych spółek z grupy PKP – poinformowała „Rzeczpospolita”.

Jako pierwsze, do prywatyzacji przeznaczone jest PKP Intercity. – W pierwszej kolejności sprzedamy mały pakiet akcji, by pozyskać środki na inwestycje, zobaczyć jak zareaguje rynek – powiedział Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. Kolejna transza udziałów trafi na rynek w latach 2013 – 2015. Następną spółką, która w przyszłości ma trafić w ręce prywatnych inwestorów, jest PKP Cargo. W tym przypadku początek działań przewidziany jest w 2011 roku. Wypuszczenie na rynek kolejnej transzy planowane jest na lata 2014 – 2015. Na 2011 rok planowane jest również upublicznienie m.in. Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury czy PKP Energetyki.

W nowej strategii kolejowej nie ma zapisu przewidującego, że w rękach skarbu państwa pozostanie większościowy pakiet akcji spółek z grupy PKP. – Nie chcemy wiązać sobie rąk. To ile udziałów zostanie sprzedane będzie zależeć od aktualnej sytuacji spółek i rynku – powiedział minister Engelhardt. Prywatyzacja ma się odbywać przez sprzedaż i podniesienie kapitału. Na razie jednak, wcale nie jest powiedziane, że sprzedaż prywatyzowanych spółek odbędzie się poprzez giełdę. – Do każdej z nich może wejść inwestor finansowy, który zapewni pierwsze pieniądze na rozwój i podniesie jej atrakcyjność w oczach następnych kupców. Być może skorzystają z przygotowywanego programu Agencji Rozwoju Przemysłu, czyli otrzymają pożyczki na rozwój w zamian za obligacje zamienne na akcje – wyjaśnił „Rz” minister.

Nie wszystkie spółki trafią na giełdę, bo niektóre są na to zbyt małe. Na warszawskim parkiecie notowane mają być spółki PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Energetyka. – I ewentualnie Polskie Koleje Linowe, która ma bardzo dobry standing finansowy – dodaje Engelhardt.

Jedyną spółką, która pozostanie w rękach Skarbu Państwa w 100%, będą PKP Polskie Linie Kolejowe. Do 2015 roku cały pakiet akcji (30%), będący obecnie w posiadaniu PKP S.A. , ma przejść odpłatnie na rzecz Skarbu Państwa. To jeden ze sposobów na oddłużenie spółki, której długi wynoszą obecnie 6,5 mld zł. Na ten cel zostaną również przeznaczone pieniądze z prywatyzacji i sprzedaży majątku należącego do PKP S.A. Gdy długi zostaną spłacone, spółka zostanie przekształcona, prawdopodobnie w agencję, zarządzającą kolejowym mieniem Skarbu Państwa, na wzór Agencji Mienia Wojskowego.

Źródło – Rynek Kolejowy