Koleje Śląskie ruszyły

przez admin

Źródło – Rynek Kolejowy

Koleje Śląskie wystartowały. Dzisiaj (1 października 2011 r.) o godzinie 3.55 z Częstochowy do Gliwic odjechał pierwszy rozkładowy pociąg nowego przewoźnika obsługiwanynowoczesnym Flirtem.

 Fot. Rynek Kolejowy Fot. Rynek Kolejowy

O 4.51 z Gliwic wyruszył z kolei do Częstochowy Elf – najnowszy pojazd, jakim dysponuje spółka. O 5.57 z Częstochowy wyjechała „Wisełka” – jedno z weekendowych połączeń Kolei Śląskich do Wisły. Debiut samorządowego przewoźnika zdecydowanie należy zaliczyć do udanych. Obyło się bez chaosu, opóźnień i odwołanych pociągów. Pasażerowie, z którymi rozmawialiśmy, chwalili szczególnie nowych tabor oraz obsługę w pociągach. Pracownicy Kolei Śląskich  wskazywali zaś, że słowa o nowej jakości na torach nie były bynajmniej pustymi sloganami.

W uroczystości, jaka rozpoczęła się o 6.15 na pierwszym peronie katowickiego dworca, wzięli udział m.in. marszałek Adam Matusiewicz, Bogusław Śmigielski, przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego, Marek Worach, prezes Kolei Śląskich, Anna Patalong, wiceprezes KŚ, Roman Urbańczyk, przewodniczący KZK GOP oraz Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich. W otoczeniu mediów marszałek Matusiewicz dokonał symbolicznej odprawy pociągu nr 44369, dając znak do jego odjazdu.

– To dla nas wielki dzień. Jestem bardzo szczęśliwy, że mogę tutaj być. Wielomiesięczne przygotowania zaowocowały dzisiaj wyjazdem pociągów Kolei Śląskich na tory. Mam nadzieję, że nasze połączenia będą służyły mieszkańcom regionu, świadcząc o ich pracowitości i sumienności, a także ułatwiając codzienne dojazdy do pracy, czy na weekendowy wypoczynek – powiedział Marek Worach, prezes Kolei Śląskich.

– To bardzo ważny dzień dla naszego województwa oraz dla pasażerów, którzy zyskują dzisiaj nowego przewoźnika, który będzie woził ich do domu, do pracy, na uczelnię. To także ważny dzień dla śląskiego podatnika. Oczywiście do kolei pasażerskiej wszędzie się dopłaca, niemniej nasza spółka z pewnością będzie bardziej efektywna od Przewozów Regionalnych. Najważniejsi dla nas są pasażerowie – zaznaczył marszałek Matusiewicz.

– Pragnę podziękować przewodniczącemu Sejmiku Województwa Śląskiego, panu Bogusławowi Śmigielskiemu, który był w poprzedniej kadencji marszałkiem. Powołanie własnej spółki było właśnie jego pomysłem. Pan marszałek dobrze zidentyfikował potrzeby rynku i potrzeby pasażerów. Ogromna część prac organizacyjnych w celu powołania Kolei Śląskich była wykonana właśnie za jego urzędowania. Mam dzisiaj okazję dokończyć te wszystkie rzeczy, które zostały zapoczątkowane w poprzedniej kadencji – stwierdził Matusiewicz.

– Mieliśmy debiutować początkowo 1 czerwca br. Nie wszyscy jednak byli dla nas do końca życzliwi, stąd postanowiliśmy przełożyć start na 1 października, aby wykonać to zadanie porządnie i by pasażerowie nie odczuli z tego powodu żadnego dyskomfortu. Udało się. Zaczynamy pierwszy poranek z Kolejami Śląskimi. Bardzo się z tego powodu cieszę – podkreślił Matusiewicz.

– To ogromnie ważne wydarzenie dla mieszkańców województwa śląskiego. W 2008 r. przejmowaliśmy wraz z innymi marszałkami spółkę Przewozy Regionalne. Wtedy zacząłem się zastanawiać, czy PR to firma, która może sprostać oczekiwaniom mieszkańców województwa śląskiego. Dopłacaliśmy bowiem do straty Przewozów Regionalnych, ale w żaden sposób nie mogliśmy planować, ile te przewozy rzeczywiście mają kosztować. Podczas mojej pierwszej rozmowy z ówczesnym dyrektorem PR Katowice proponowałem, aby stworzyć coś nowego. Usłyszałem w odpowiedzi, że jest to kompletnie niemożliwe. Przyjąłem wówczas to stanowisko, sądząc, że może faktycznie jest to zbyt trudne zadanie – wyjaśniał kulisy powołania Kolei Śląskich Bogusław Śmigielski.

– Po roku nadzoru nad Przewozami Regionalnymi doszedłem jednak do wniosku, że niemożliwe jest dalsze funkcjonowanie kolei w naszym regionie w takim kształcie. Wtedy powstał pomysł, aby założyć własną spółkę przewozową. To był oczywiście proces długotrwały, toczyło się wiele dyskusji, podejmowaliśmy wiele działań. Dzisiaj mamy efekt finalny, czyli nową jakość na naszych torach. Mam nadzieję, że zadanie, które stoi teraz przed województwem zostanie spełnione dobrze, przy mniejszym obciążeniu dla śląskich podatników – podsumował Śmigielski.

Koleje Śląskie obsługują połączenia na linii Gliwice – Katowice – Zawiercie – Częstochowa, a w weekendy także na trasie do Wisły. Tabor spółki w chwili obecnej stanowi: 8 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 22WE oznaczonych jako EN76 ELF produkcji bydgoskiej PESY, 3 sztuki ezetów typu FLIRT POLSKA oznaczonych jako EN75 produkcji Stadlera, dwa elektryczne zespoły trakcyjne EN57KM zmodernizowane przez ZNTK Mińsk Mazowiecki, dwie lokomotywy elektryczne Traxx (o numerach 146 i 272) wydzierżawione od Lotosu oraz 10 wagonów przedziałowych klasy drugiej pozyskanych w Czechach.

Koleje Śląskie zostały powołane przez Sejmik Województwa Śląskiego 17 lutego 2010 r. Akt założycielski spółki podpisano 8 kwietnia ubiegłego roku. Rozpoczęcie działalności przewozowej nastąpiło 1 października br.


Zobacz zdjęcia z pierwszego dnia kursowania Kolei Śląskich w naszej fotogalerii