To już pewne – powstaną Koleje Małopolskie

przez admin

Radni Sejmiku Województwa Małopolskiego przegłosowali uchwałę, zgodnie z którą pod koniec 2013 roku zostanie powołana samorządowa spółka Koleje Małopolskie. Początkowo będzie ona zajmowała się obsługą połączeń w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

 Fot. Przewozy Regionalne Fot. Przewozy Regionalne

 

W trakcie dzisiejszej sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego przyjęto uchwałę o powołaniu samorządowego przewoźnika Koleje Małopolskie. Za było 18 radnych, przeciwko głosowało 8, od głosu wstrzymało się 4. Koleje Małopolskie swoją działalność rozpoczną 1 stycznia 2014 roku. W trakcie sesji swoje wystąpienie miał m.in. Roman Ciepiela, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, który uważa, że powołanie spółki umożliwi pełną kontrolę m.in. nad finansami.

– Przyszłość przewozów regionalnych jest trudna, nie realizują programu rozwoju. Dlatego województwa szukają innych rozwiązań, które byłyby alternatywą, ale również gwarancją przewozów regionalnych.  Tak też zrobiło województwo mazowieckie, dolnośląskie, wielkopolska, tak spółki samorządowe wykonują znaczną część przewozów regionalnych, tak samo SKM w woj. pomorskiem. Nie przyspieszaliśmy tego procesu wierząc że lepsza organizacja kolei regionalnych będzie wystarczająca. Nasza inicjatywa ma dać szansę na stworzenie alternatywy do kolei regionalnych, na którego będziemy mieć wpływ bezpośredni pod względem kontroli między innymi finansowym – powiedział Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Roman Ciepiela.

W odpowiedzi na sugestie m.in. posła Rafała Stuglika, że powoływanie się np. na Koleje Mazowieckie jest – z uwagi nawet na różnicę potoków pasażerów – błędne, Roman Ciepiela odpowiedział, iż działania zarządu województwa są podejmowane w trosce o przyszłość. – Spółka Koleje Małopolskie ma się rozwijać stopniowo, jakie linie przejmie w pierwszej kolejności -takie które są wyremontowane by nie obniżać poziomu przewozów. Proszę nas nie namawiać byśmy dopasowali nową spółkę do istniejącej sytuacji, my chcemy sprawić by działał on lepiej. Co jest lepsze wydać 70 mln na utrzymaniu wysokiego zatrudnienia, czy stworzenie dostępności lepszej komunikacji kolejowej. Ten system jest ociężały, a my chcemy go zmienić. Zwłaszcza, jeżeli u podstaw krytyki jest brak zaufania do rządu. Nasze decyzje muszą być racjonalne. Nie chcemy by rząd podejmował decyzje w sprawie Małopolski, dlatego że to my znamy nasze problemy w większym stopniu – tłumaczył Roman Ciepiela.

O powołaniu spółki poinformował również Marek Sowa, Marszałek Województwa Małopolskiego. – To kolejny etap poprawy sytuacji na kolei w woj. małopolskim – napisał na Twitterze.

O powołaniu Kolei Małopolskich kilkakrotnie informowaliśmy. W obliczu kłopotów Kolei Śląskich, które miały miejsce rok temu, sprawa nieco ucichła. Dzisiaj jest już pewne, że droga województwa małopolskiego to tworzenie własnych samorządowych kolei, które początkowo zajmą się obsługą zmodernizowanych tras. W pierwszej kolejności będzie to obsługa połączenia z Wieliczki do Krakowa, które zostanie wydłużone do Portu Lotniczego Kraków-Balice po zakończeniu przebudowy linii biegnącej obecnie w okolice terminalu międzynarodowego. Kolejne relacje, jakie są przewidziane w ramach SKA, to Tarnów – Kraków – Trzebinia, Skawina – Kraków – Miechów lub Podbory Skawińskie – Kraków – Sędziszów. Wybór ostatniej trasy jest zależny od budowy łącznicy kolejowej w Krakowie Krzemionkach.

Źródło – Rynek Kolejowy