Sześć nowych pociągów NEWAGu S.A. dla Śląska

przez admin
1
Nowosądecki producent taboru szynowego Newag SA dostarczył pierwszych dziesięć pociągów dla Południowej Grupy Zakupowej, utworzonej przez urzędy marszałkowskie czterech województw: świętokrzyskiego, małopolskiego, śląskiego i podkarpackiego.

12

Pociągi przekazano uroczyście na dworcu PKP w Krynicy Zdroju, podczas trwającego w tym mieście Forum Ekonomicznego. Jak poinformował marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa, nowe składy zostaną skierowane do obsługi kolejowych połączeń między południowymi województwami, które dokonały wspólnego zakupu.

Po sześć składów trafi do województw: małopolskiego, świętokrzyskiego i śląskiego, a jeden na Podkarpacie. Pociągi obsługiwać będą międzywojewódzkie trasy w pięciu relacjach: Kielce – Włoszczowa – Częstochowa; Kielce – Włoszczowa – Zawiercie – Katowice; Kraków – Tunel – Kielce – Skarżysko-Kam. – Ostrowiec Świętokrzyski; Kraków – Tarnów – Rzeszów oraz Rybnik – Katowice – Kraków.
„Te pociągi zostały zakupione dzięki dofinansowaniu z programu Infrastruktura i Środowisko, muszą one obsługiwać linie o zasięgu międzyregionalnym, nie ma możliwości wykorzystywania ich na trasach wewnątrz województw” – zaznaczył Sowa.
Według niego, po zakończeniu procedury odbioru pociągi zostaną przekazane do eksploatacji spółce Przewozy Regionalne. „Przewidujemy, że uda się tego dokonać w ciągu miesiąca” – zapowiedział marszałek małopolski.
Zdaniem marszałka województwa śląskiego Mirosława Sekuły, wspólny zakup pociągów przez samorządy wojewódzkie pokazuje, jak duża jest jeszcze rezerwa we współpracy pomiędzy polskimi regionami. „To pokazuje, jak dużo więcej można wspólnie osiągnąć za te same pieniądze” – mówił.
Zdaniem wiceministra infrastruktury i rozwoju Adama Zdziebły grupowy zakup pociągów dla południowych województw jest kolejnym ważnym projektem modernizacyjnym, który zmienia obraz polskiej kolei.
„Najważniejsze jest to, że w każdym z tych elementów dużej rodziny kolejowej dużo zostało zrobione, ale wiele jeszcze jest przed nami” – mówił wiceminister przypominając, że w zeszłym roku inwestycje na kolei kosztowały około 5 mld zł, a plany na ten rok zakładają wydanie ponad 7 mld zł.
Wszystkie zakupione pojazdy są: trójczłonowe, niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji na tablicach LED dla podróżnych, monitoring oraz windy dla osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi na wózkach. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji sieć internetową WiFi. Pojazdy pomieszczą od 270 do 290 pasażerów.
Pociągi mają rozwijać prędkość do 160 km/h. Składy są malowane w barwy tych województw, do których należą.

Na podstawie informacji internetowych R. Wicha