Nowy dworzec kolejowy najważniejszy dla Katowic

przez admin

Według badania przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie firm Neinver i PKP S.A. – 61 proc. katowiczan uważa, że przebudowa dworca kolejowego w Katowicach jest najważniejszą kwestią dla rozwoju miasta.

 Wizualizacja: PKP SA Wizualizacja: PKP SA

W dalszej kolejności mieszkańcy miasta wymieniają stworzenie nowych miejsc pracy, poprawę stanu i rozwoju dróg oraz bezpieczeństwo obywateli. Mieszkańcy zwracają także uwagę na potrzebę zwiększenia liczby miejsc rekreacji i terenów zielonych w mieście. W badaniu przeprowadzonym przez TNS OBOP udział wzięło 800 dorosłych mieszkańców Katowic.

Uczestników ankiety zapytano również o ich wizję miasta nowoczesnego. Według nich – nowoczesny ośrodek miejski powinien się wyróżniać: dobrą bazą komunikacyjną, szeroką ofertą edukacyjną, dającą możliwość rozwoju kariery zawodowej i nowymi inwestycjami. Mieszkańcy Katowic już dziś najwyżej oceniają bazę oświatową w mieście, ale wskazują również na obszary, które wymagają dalszego rozwoju, są wśród nich: atrakcyjność turystyczna i gospodarcza oraz współpraca z innymi miastami zagranicznymi.

– Neinver Polska i PKP SA, firmy odpowiedzialne za przebudowę dworca kolejowego podkreślają, że katowicka inwestycja jest dla nich projektem priorytetowym. Inwestycja zakłada przebudowę hali dworca głównego, budowę Galerii Katowickiej, budowę nowej ulicy Dworcowej, która przebiegać będzie pod ziemią bezpośrednio pod halą dworca oraz budowę przelotowego podziemnego dworca autobusowego. W ramach projektu powstanie także wolnostojący budynek biurowy. Ta inwestycja odmieni Katowice – mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP S.A. To pierwszy w naszym kraju projekt tak ściśle łączący funkcje komunikacyjne z handlowo-biurowymi. Nasza inwestycja sprawi, że Katowice zyskają obiekt, którego będą mogły im pozazdrościć inne miasta w Europie – podsumowuje. Inwestycja rozpocznie się latem tego roku. Jej wartość to około 240 milionów euro.

– Projekt zakłada również stworzenie tzw. nowego placu Szewczyka, który stanie się naturalnym przedłużeniem ul. Stawowej i będzie prowadził wprost do nowego głównego wejścia do hali obsługi pasażerów. Bezpośrednio pod halą dworca kolejowego znajdzie się podziemny, przelotowy dworzec autobusowy. Takie rozwiązanie będzie ogromnym ułatwieniem dla podróżnych, którzy żeby wydostać się z hali głównej nie będą musieli opuszczać budynku, lecz bezpośrednio z dworca PKP będą mogli przejść na przystanek autobusowy – mówi Antoni Pomorski, architekt w Neinver Polska.

Projekt obejmuje również przebudowę układu komunikacyjnego w centrum miasta. Obok podziemnego dworca autobusowego powstanie tunel dla samochodów osobowych – nowa ul. Dworcowa. W ramach prac modernizacyjnych, przebudowane zostaną również węzeł ulic Mikołowskiej, Matejki, Słowackiego i Sądowej po zachodniej stronie dworca oraz skrzyżowanie ulic Pocztowej, św. Jana i Dworcowej na wschodzie.

Przebudowa hali dworca, infrastruktury drogowej oraz budowa Galerii Katowickiej ma zakończyć się w 2012 roku. Budynek biurowy będzie gotowy w roku 2013. Na budowie zatrudnienie znajdzie ok. 2 000 osób.

Mieszkańcy poza dworcem wskazują również na inne obszary, którymi miasto powinno się zająć. Jednym z nich jest tworzenie nowych miejsc pracy – na tę opcję wskazało 36% badanych. W dalszej kolejności respondenci wskazywali na konieczność poprawy infrastruktury drogowej (33% wskazań), bezpieczeństwo (25%) i usprawnienie komunikacji miejskiej (23%).

Badanie zostało przeprowadzone przez TNS OBOP w kwietniu 2010 rok na reprezentatywnej próbie 800 dorosłych mieszkańców Katowic (wywiad telefoniczny).

(źródło: PKP SA, 2 czerwca 2010)