Rada Nazorcza PKP PR - 19 członków

- Chcieliśmy w gremium politycznym ustalić zasady funkcjonowania rady nadzorczej, aby podczas zebrania wspólników 4 marca nie dochodziło do głosowania udziałami - powiedział Wojciech Jankowiak, wicemarszałek zarządu Województwa Wielkopolskiego.

Samorządowcy, ustalając zasady funkcjonowania rady nadzorczej, pozytywnie ocenili przygotowania legislacyjne dotyczące finansowania spółki.

- Nie ma złych symptomów. Rząd przygotował zmianę ustawy o Funduszu Kolejowym, w którym zapisane zostaną pieniądze, które otrzyma spółka z budżetu państwa - powiedział Jankowiak.

Samorządowcy dyskutowali też o zasadach przeprowadzenia audytu w spółce. - Musi być on tak zorganizowany, aby sytuacja spółki była dla nas - przejmujących spółkę jak najbardziej transparentna - powiedział Jankowiak.

Walne zebranie wspólników PKP Przewozy Regionalne zaplanowano na 4 marca.

W ubiegłym roku minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podpisał z marszałkami 16 województw dokument o przekazaniu im majątku firmy. Samorządy objęły udziały w spółce PKP PR, będącej operatorem 3 tys. pociągów osobowych. Spółka PKP Przewozy Regionalne przewozi rocznie prawie 120 mln pasażerów, a dziennie 230 tysięcy.

Do 2020 r. na modernizację i zakup pociągów elektrycznych przeznaczonych zostanie prawie 7,5 mld zł. Pieniądze te pochodzić będą m.in. z unijnych funduszy, Funduszu Kolejowego oraz rezerwy celowej budżetu państwa. Spółka posiada m.in. około 900 pociągów elektrycznych oraz ponad 100 autobusów szynowych.

Pod koniec kwietnia ub.r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Po objęciu udziałów w spółce samorządy mają być w pełni odpowiedzialne za organizację, wykonanie i finansowanie przewozów kolejowych w regionach. Przekazanie udziałów to część przyjętej ponad rok temu rządowej strategii dla transportu kolejowego do 2013 r.