800 mln zł na zakup nowych pociągów dla PKP Przewozy Regionalne



Przyjęty we wtorek przez rząd projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Funduszu Drogowym, Funduszu Kolejowym oraz o dochodach jednostek samorządu terytorialnego ma zmienić dotychczasowy podział przychodów z opłaty paliwowej dla Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z 80 proc. do 75 proc., a dla Funduszu Kolejowego (FK) z 20 proc. do 25 proc.

Oznacza to, że pomoc dla samorządów województw wyniesie 200 mln zł w roku bieżącym oraz 100 mln zł w kolejnych latach.

"Pieniądze z FK będą przeznaczone w całości na zakup i modernizację oraz naprawy taboru kolejowego. Poprawi to standard obsługi pasażerów wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Zdaniem rzecznika prasowego PKP SA Michała Wrzoska przekazanie takiej sumy pieniędzy Przewozom Regionalnym "znacząco poprawi jakość pociągów, jakie jeżdżą po Polsce".

Wrzosek powiedział PAP we wtorek, że "nawet w ciągu ostatnich 16 lat Przewozy Regionalne nie przeznaczyły na zakup nowych pociągów takiej kwoty, jaka ma być wydana w okresie najbliższych sześciu lat".

Innego zdania jest dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Powiedział PAP, że "te pieniądze (800 mln zł.) to jedynie kropla w morzu potrzeb PKP PR".

"Na pełną modernizację składu potrzebne jest około 7 mld zł" - ocenił ekspert. "Niektóre składy, których używają Przewozy Regionalne mają po 30 lat" - dodał.

"Przy cenie jednego składu, wahającej się w granicach 18-20 mln zł za te pieniądze będzie można kupić około 40-45 nowych składów - to w skali całego kraju niewiele" - ocenił ekspert.

"Te pieniądze mogą być jednak pomocne - jako wymagany wkład własny - w ubieganiu się o dofinansowanie zakupu nowego taboru dla PKP PR z Unii Europejskiej" ? powiedział Furgalski.

PKP Przewozy Regionalne to kolejowa spółka transportowa należąca do samorządów województw. PKP PR powstała dzięki wydzieleniu przez prywatyzację z Polskich Kolei Państwowych w grudniu 2008 roku. Ubiegły rok PKP PR zamknęła stratą 78,5 mln zł. Rocznie spółka PKP PR obsługuje prawie 120 mln pasażerów.