Fundusz nieruchomości !?

Michał Wrzosek, rzecznik PKP, zastrzega, że na razie jest to tylko projekt: - Ostateczną decyzję podejmiemy do końca pierwszego kwartału 2009 roku - mówi.

Jednak jak ustalił "The Wall Street Journal Polska", utworzenie funduszu jest niemal pewne. Do rozpoczęcia prac nad tym projektem zarząd został bowiem zobligowany przez radę nadzorczą spółki. Rad jest niezadowolona z dotychczasowej polityki firmy wobec swoich nieruchomości. Pomysł popierają eksperci, mimo że jest to wciąż mało rozpowszechniona formuła inwestowania w Polsce. Pionierzy tego segmentu - Arka BZ WBK Rynku Nieruchomości i Skarbiec Rynku Nieruchomości - działają na rynku zaledwie cztery lata.

- Utworzenie funduszu, którym zarządzać będzie prywatna firma, gwarantuje uporządkowanie polityki nieruchomościowej PKP. Wreszcie dokonana zostanie też rzetelna wycena tego majątku - mówi Aleksandra Szarek z firmy Home Broker. A jest co na kolei wyceniać. PKP posiada bowiem budynki biurowe, magazyny, powierzchnie i lokale na dworcach, grunty pod zabudowę komercyjną, mieszkaniową i rekreacyjną na terenie całego kraju. W sumie jest to 101,3 tys. działek o ogólnej powierzchni 106 tys, ha i ponad 40 tys. budynków o powierzchni użytkowej przekraczającej 6 mln mkw.

Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, szacuje, że aktywa te mogą być warte nawet 3 mld zł. - Takie pieniądze wystarczą na spłatę połowy zadłużenia PKP - mówi Furgalski. Według niego najważniejsze w całym projekcie jest to, że daje on pewność, że w końcu sprzedaż gruntów ruszy. Do tej pory był z tym kiepsko. Dopiero w ostatnim czasie na rynku pojawiło się sporo ofert. - Mimo to trudno oprzeć się wrażeniu, że dotychczasowe zasady gospodarowania nieruchomościami PKP są złe - sumuje Furgalski.

Jan Lalik - z oficjalnych informacji wynika,że Rada Nadzorcza PKP SA w grudniu 2008 projekt zatwierdziła.(przedstawiciele związków zawodowych głosowali - 2 przeciw,1 - wstrzymał się) Ostateczną decyzję w tej sprawie(zatwierdzenie) podejmie Minister Infrastruktury.